Selef-i Salihin Kimdir ?

SELEF GEÇEN ÖNCEDEN GEÇIP GIDEN DEMEKTIR. AYNI ZAMANDA ÖNCEDEN GEÇIP GITMIŞ CEMAAT YAHUT YAŞAYIŞLARI ITIBARIYLE YA DA YÜRÜYÜŞLERINDE ÖNDEN GIDEN TOPLULUK ANLAMINDADIR.

Yüce ALLAH Subhânehû Ve Teâla şöyle buyurmaktadır:

Niyahet onlar bizi gazablandırınca kendilerinden intikam aldık. Hemen onları topluca suda boğduk. Böylece onları sonra gelenler için bir selef geçmiş topluluk ve bir örnek kıldık.

ez-Zuhruf 43/55-56

Yani onların amelleri gibi amelde bulunanlardan önce geçmiş selef kıldık. Bu ise onlardan sonra gelenler onlardan ibret alsınlar ve başkları onların bu durumlarından öğüt alsın diyedir.

Selef

Yaş ve fazilet itibariyle kişiden daha ileri mertebede bulunan ondan önce gelip geçmiş ataları ve akrabaları demektir İşte bundan dolayı tabiîlerin ilk nesline de selef-i salih adı verilmiştir.

Terim olarak tanımına gelince

İtikad alimleri tarafından selef lafzı mutlak olarak kullanıldığı takdirde ashab yahut ashab ve tabiîn yahut ashab tabiîn ve onlara uyan imamlıkları faziletleri sünnete uyuşları bu husutaki önderlikleri bidatten sakınmak ve ondan çekinmek özellikleri kabul edilmiş önder imamlar arasından onlara uyan ile imam oldukları dindeki durumlarının önemi hususunda da ümmetin ittfak ettiği kimseler kastedilir. Bundan dolayı ilk nesle selef-i salih denilmiştir.

ALLAH Subhanehu Ve Teala şöyle buyurmaktadır:

Kim kendisine doğru yol apaçık belli olduktan sonra peygambere karşı gelir müminlerin yolundan başkasına uyup giderse onu döndüğü o yolda bırakır ve cehenneme atarız. O ne kötü bir dönüş yeridir

en-Nisa suresi ayet  4/115

Yine yüce ALLAH Subhânehû Ve Teâla şöyle buyurmaktadır:

İleriye geçen muhacir ve ensar ile onlara güzellikle uyanlardan Allah razı olmuştur. Onlar da Ondan hoşnut olmuşlardır. Bunlar için orada ebediyyen kalmak üzere altından ırmaklar akan cennetler hazırlamıştır. İşte bu en büyük kurtuluştur.

et-Tevbe suresi ayet 9/100

Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem de şöyle buyurmuştur

İnsanların en hayırlısı benim çağdaşlarımdır. Sonra onlardan sonra gelenler sonra da onlardan sonra gelenler.

Buharî ve Müslim

Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem ile ashabı ve onlara güzel bir şekilde uyanlar bu ümmetin selefidirler. Resulullah -sallallahu aleyhi ve sellem-ın ashabının ve onlara güzel bir şekilde uyanların davet ettiği şeyin benzirine davet eden herkes de selefin yolu üzerindedir.

Bu konuda bir zaman sınırlamasına gitmek şart değildir. Aksine şart akide ahkâm ve yaşayış itibariyle kitab ve sünnete selefin anlayışı ile uygunluktur. Kitab ve sünnete uygun düşen herkes selefe tabi olan kimselerdendir.

İsterse zaman ve mekân itibariyle kişi ile onlar arasında bir uzaklık bulunsun. Onlara muhalefet eden ise onlar arasında yaşamış olsa dahi onlardan değildir.

Selef-i salihin önderi Resulullah -sallallahu aleyhi ve sellem-dır. Yüce Allah şöyle buyurmaktadır:

Muhammed Allahın Rasulüdür. Onunla birlikte olanlar kafirlere karşı sert ve katı kendi aralarında merhametlidirler. Sen onları rüku ediciler ve secde ediciler Allahtan bir lütüf ve rıza isteyenler olarak görürsün. Secde izinden nişanları yüzlerindedir.

el-Feth 48/29

Yüce Allah kendisine itaat ile Rasulüne itaati bir arada söz konusu etmiş ve şöyle buyurmuştur:

Kim Allaha ve Rasulüne itaat ederse işte onlar Allahın kendilerine nimetler verdiği peygamberler sıddıklar şehidler ve salihlerle birliktedirler. Onlar ne iyi arkadaştırlar en-Nisa suresi ayet  4/69 Her müslüman onlara mensub olmaktan sadece iftihar eder. Selefîlik es-selefiye lafzı artık İslamı algılamak anlamak ve uygulamak hususunda selefi salihin izlediği yolun özel ismi haline gelmiştir. Buna göre selefilik kavramı Allahın kitabına ve Rasulullah -sallallahu aleyhi ve sellem-ın sünneti diye sabit olan hususlarda selefin anlayışına uygun olarak tam anlamıyla sımsıkı sarılan kimseler hakkında kullanılır.

İnsanların en hayırlısı benim çağdaşlarımdır. Sonra onlardan sonra gelenler sonra onlardan sonra gelenler.

Buharî ve Müslim

Bundan dolayı ashaba ve tabiîne uymak başkalarına göre daha uygundur. Buna sebep ise imanlarındaki sadakatleri ibadetlerindeki ihlaslarıdır. Onlar akidenin koruyucuları şeriatın bekçileridir. Gereğince söz ve davranışlarıyla amel edenlerdir. Bundan dolayı yüce Allah dinini yaymak Peygamberinin sünnetini tebliğ etmek için onları seçmiştir. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem- şöyle buyurmuştur

Ümmetim yetmişüç fırkaya ayrılacaktır. Hepsi ateşdedir bir tanesi müstesna. O kimlerdir ey Allahın Rasulü diye sordular. O da Benim ve ashabımın üzerinde bulunduğu yol üzere olanlardır. diye buyurdu.

el-Elbani Sahih-u Sünenit-Tirmizi

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Hacı Ahmet Ünlü - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak CT Haber Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan CT Haber hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.


Nevşehir Markaları

CT Haber, Nevşehir ile özdeşleşen markaları ağırlıyor.

0 (505) 453 50 40
Reklam bilgi

Anket Nevşehir İçin Hangi Milletvekili Daha Çok Çalışıyor ?